בשנים האחרונות נושא הפצת הריח צובר התאוצה ואפשר להרגיש אותו במקומות ציבוריים רבים כמו מוזיאונים, תיאטראות, בתי קולנוע, מסעדות, קניונים, חנויות אופנה שונות, סופרמרקטים ועוד. הימצאותם של מכשירים מפיצי ריח במקומות הללו נוסעת מחשיבה שיווקית המבוססת על מחקרים רבים.
חשיבות הריח בסופרמרקטים
רשתות השיווק מעוניינות שכל לקוח פוטנציאלי ימלא את עגלת הקניות שלו לגובה רב ככל האפשר כך שערך סל הקניות שלו יהיה גבוה. הרשתות משקיעות מאמצים רבים בכך שהמוצרים מוצגים באופן נגיש ונוח עבור הלקוחות כך שיוכלו ליהנות ממגוון רחב של מוצרים לבחירתם. הן משקיעות כספים רבים בפרסום כדי שלקוחות יגיעו דווקא לערוך קניות ברשת שלהם לאור המבצעים והמחירים המוזלים. גם לשירות הלקוחות יש תפקיד חשוב בשימור הלקוחות וההנהלות עושות כל שניתן כדי להעניק שירות איכותי שירחיב את מעגל הלקוחות.
אחת השיטות החדשניות כדי לסחוף את הלקוחות פנימה לתוך הסופרמרקט כך שיבצעו קניות, גם אם לא תכננו לבצע קניה גדולה באותו היום, היא השימוש בריחות.
ריחות המופצים בכמויות גדולות ברחבי הסופרמרקט יוצרים אווירה נינוחה של רוגע ושלווה, הם עוצרים את הזמן מלכת, הלקוחות כבר ממהרים פחות ויש להם זמן להסתובב בין המדפים ולמלא את העגלה בכל טוב.
אלו שיטות פסיכולוגיות שמשפיעות לטובה על המוח וכשהאווירה רגועה, רואים את כל מלאי המוצרים הקיים ובוחרים את המוצרים הדרושים הביתה. הלקוחות הללו נשארים פרקי זמן ארוכים מהמתוכנן בסופרמרקט כיוון שהריחות מנעימים את זמנם וכך הם מסיימים לאט לאט את קניותיהם ורשת השיווק נהנית מסלי קניות בעלי ערך כספי גבוה.
סוגי הריחות בסופרמרקט
הריחות המובילים המופצים ברשתות המזון השונות הן ריחות של סוגי מזון, לדוגמה תה ירוק, קינמון למון גראס, עלי פטל, לימונים ותפוזי דם, ארומה של פולי קפה טריים ועשבי תיבול.
הריחות הללו מזכירים ללקוחות לא אחת כי אכן הם זקוקים לקפה בבית או לתבלין קינמון והם מגיעים למדפים הרלוונטיים ואוספים את המצרכים הללו.
ההנהלות של רשתות השיווק נוהגות להחליף את מגוון הריחות לעיתים תכופות כדי ליצור דרישה גם למוצרים נוספים כמו ריח של מקל הווניל, פירות שונים כמו רימונים, מנגו ופרי הדר שמובילים את הלקוחות למחלקת המוצרים לעוגות או למחלקת הפירות והירקות ושם הם רוכשים את כל הדרוש להם במחלקה זו.
הפעלת מכשירי הריח בסופרמרקטים
שטחו של כל סופרמרקט הוא די גדול, מדובר באלפי מטרים רבועים ולכן גם עוצמת הריח אמורה להיות משמעותית, כדי שהקהל הרב המסתובב בכל רגע נתון בכל החנות הענקית יחוש בריח. לכן מתקינים מפיצי ריח אוטומטים מכשירים במיקומים שונים בחנות כשמרחק ניכר מפריד בין מכשיר למכשיר. לכל אחד מהמכשירים הגדולים מצורפים ששה גלילים ובהם קפסולות ריחניות המופצות בעוצמה גבוהות בכל המרחב. במחלקות השונות מופצים ריחות שונים וכך הלקוחות נהנים משפע של ריחות בכל מקום בו הם מסתובבים בחנות הענקית.
כללי התנהלות בסופרמרקט
רבים אומרים כי כשיוצאים לקניות חשוב להיות שבעים ולא רעבים. הסיבה לכך היא שברגע שרעבים קונים מכל הבא ליד ולעיתים קרובות מדובר במוצרים שלמעשה אין בהם צורך.
אך כשמדובר בריחות, נעשית פעולה על התת- מודע, הלקוחות מריחים ריחות נפלאים ולא מודעים לכך שבשל ההשפעה של הריחות הם רוכשים כמות גדולה יותר של מוצרים שונים.
האווירה הנפלאה שנוצרת בסופרמרקטים בעקבות הריחות הנפלאים של הים או האוקיינוס משרה אווירה נפלאה בקרב הקונים אשר חשים שהם נמצאים בקרבת חוף הים ולכן נהנים מהריחות המרעננים של גלי הים.